Svenska läxa...

Cha Popz här! Har just gjort min svenska läxa! Kommentera!

 

Så länge vi båda andas

Jag har läst en bok som heter ”Så länge vi båda andas” och som är skriven av Stephenie Meyer. Bokens original titel är ”Breaking Dawn” och originalet trycktes första gången i New York, USA år 2008. Senare år 2010 trycktes den till svenska i Falun. Boken är 556 sidor lång och den tog ungefär en vecka att läsa.

Boken handlar om en tjej vid namn Isabella Swan som blivit kär i en vampyr som heter Edward Cullen. I andra boken (När jag hör din röst) får Bella (Isabella) reda på att hennes kompis, Jacob Black, är en varulv. Varulvar och vampyrer har alltid varit naturliga fiender och i tredje boken (Ljudet av ditt hjärta) visar det sig att Jake (Jacob) är kär i Bella och nu blir det en kamp om henne mellan Edward och Jake. I andra boken friar Edward till Bella, men först vill hon inte gifta sig med honom, eftersom hon först vill bli en vampyr .  Edward lovade henne att hon skulle bli en vampyr direkt efter bröllopet, men så blir det inte. Bella blir gravid och bebisen håller på att äta upp henne inifrån. Mer får ni läsa i boken.

Huvudpersonen i boken är Bella och sedan kommer Edward. Bella älskar Edward så mycket att hon gör vad som helst för att få vara med honom hela tiden. Edward gör också vad som helst för att få vara med Bella. Man kommer fort in i boken om man läst de andra böckerna före, men slutet skulle kunna vara lite bättre. Det kommer inte att komma mer böcker om Bellas liv, men det kommer snart fyra böcker om Edwards liv.

Författaren försöker övertyga om att kärleken inte spelar någon roll, med det menas att man kan/får bli tillsammans med vem som helst utan att någon ska bli arg och att man inte ska bli mobbad för någon som man tycker om.

Jag valde den här boken eftersom jag tycker att den är bra och för att jag gillar bokens budskap. Boken kunde ha blivit bättre om slutet på historien var bättre. Boken slutade som om man skulle förvänta sig ännu en bok.

Språket i boken var lätt att förstå, den var skriven i ”nutida” meningar och den var bra översatt. Jag har sett de filmer som kommit ut så jag vet hur personerna ser ut. Miljöbeskrivningen är också bra. Berättar perspektivet är i enpersonsperspektiv. Den scenen jag minns bäst, var när Volturi kom och tänkte döda Renesmee, Bella och Edwards dotter.

Jag har nu läst alla böcker som jag vet att Stephenie Meyer har skrivit. Boken har inte kommit ut som film än, men den kommer snart. Man läser boken med intresse hela tiden. Boken är dock inte trovärdig. Pärmbilden är bra och lockande och texten på baksidan låter spännande. Jag vill rekommendera boken till alla som är vana läsare. Boken ingår i serien ”The Twilight Saga” som den heter på engelska. Jag ger boken en 9 av 10 möjliga.

Av Fanny Sten åk 7B


Kommentarer
Postat av: ida:)

hej, tkr den var bra!! men...

...du berättade kanske lite väl mkt om vad som händer,

vissa saker som att hon blir gravid är ibland lite väl avslöjande, vem voltvuri är framkommer inte heller:) vissa saker om bella och edward samt de andra böckerna kanske man skulle vilja veta lite mer om, försök attt balansera d lite mer så får du nog en 10:a!! :) lycka till!! jag tkr den var jätte bra, sa bara lite om vad jag tror att lärarna tkr!

2010-09-28 @ 16:10:05
URL: http://idafeliciia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0